Vertel met kleuren

Soms zegt één foto meer dan honderd woorden. De foto geeft een beeld en vertelt op eigen wijze een verhaal. Dat verhaal sluit aan bij en versterkt de boodschap van uw bedrijf zoals u dat communiceert via uw website, folder of ander medium.
Niet alleen het beeld is hierbij belangrijk. Ook het kleurgebruik heeft zijn eigen register van communiceren. De kleur communiceert vaak subtiel, de ontvanger is het zich nauwelijks bewust. Het kleurgebruik speelt zich af in een ander gebied van waarneming dan tekst en beeld en heeft daarmee zijn eigen unieke kracht.

Ik zal het u laten zien aan de hand van voorbeelden uit de filmindustrie.
De foto hierboven (Mentatdgt van Pexels) is hierbij mijn uitgangspunt.

Emotie oproepen

Kleuren hebben een invloed op uw psyche en daarmee op uw gevoel. Zonder dat u het zich bewust bent, verandert uw stemming door het kleurenpalet dat u ziet. Het is bewezen, bijvoorbeeld, dat leerlingen beter scoren op hun toetsen als er groen is verwerkt in de toetsbladen. Zo krachtig kan kleurgebruik zijn.

Cinema
Cinema, meesters in het vertellen van een verhaal. Skyfall, bijvoorbeeld, of u het nu mooi vindt of lelijk, zeker is dat de regisseur de kleuren gebruikt bij het vertellen van zijn verhaal.
Wat doet het kleurenpalet van Skyfall met onze voorbeeldfoto?

Kleurpalet van Skyfall toegepast

Zegt u het maar. Is de sfeer en daarmee de beleving, daarmee de boodschap veranderd?

Aandacht
Kleur kunnen we inzetten om doelgericht emotie of beleving op te roepen. Kleur kan ook iets anders doen in de communicatie: de aandacht leiden.
Raoul Silva, de schurk in Skyfall, heeft kleding aan in hetzelfde kleurenpalet als waarin de hele scene is ingekleurd. De man van het voorbeeld heeft, daarentegen, een overhemd in een afwijkende kleur. Blauw is (ongeveer) complementair aan bruin. Het gevolg is dat het overhemd meer aandacht vraagt. Goed om te weten als u een product onder de aandacht wilt brengen.

Laten we het kleurverschil wat aandikken om dit nog iets duidelijker te maken.

Kleurpalet van Skyfall toegepast met overhemd hemelsblauw (voor slechts .. te koop)

Dit is dezelfde en toch een andere foto. Een complementaire kleur kan de scene interessanter maken en/of de aandacht leiden naar iets waar u de nadruk op wilt leggen.

Nog een voorbeeld

Kingdom of Heaven
Nog een voorbeeld. Het gebruik van kleuren die dicht bij elkaar liggen, analoog zijn. In dit geval in het blauwspectrum.

Kleurpalet van Kingdom of Heaven toegepast

De vraag is niet, vind ik dit mooi? De vraag is, wat doet het met de kijker?
Wie iets wil communiceren, moet zich bewust zijn van de verborgen boodschap van kleur.

Cinema is geen foto

Een film heeft een ander doel dan de foto’s op uw zakelijke website, toch?
Hoewel, het gaat in beide gevallen om het vertellen van een verhaal. Een zakelijke website heeft ook een boodschap. U wilt vertellen dat u goed bent in uw werk, klantvriendelijk bent, dat u betaalbaar bent, of juist exclusief. Kies uw beeld en kleur met zorg.

Een kleurenvariatie financieel

Een beeld, meerdere kleuren

Bij deze uitleg heb ik gebruikgemaakt van één beeld. Een man met pak, nauwelijks context, vage achtergrond. Het verhaal van het beeld vloeit voor uit zijn pak, de manier waarop hij staat, zijn haardracht. Een zakenman, zelfverzekerd, ervaren en vriendelijk? Het verschil aan beleving, hoe de man ervaren wordt per foto, is enkel en alleen te danken aan de verschillende kleurstellingen per foto.

Nu we toch bezig zijn, nog eentje dan.

Met wie zou u zaken doen?

Het hangt van het soort zaken af, vermoed ik, met wie u het liefst zaken zou doen. De man van de bovenste foto, misschien?
Ook die foto heeft niet de zuivere kleurtonen van het moment; ook bij die foto is een kleurenpalet toegepast.

Idee?

Ik hoop dat ik u op een idee heb gebracht.
Ik werk dat idee graag met u uit.

Nog geen idee? Dan nog een aantal voorbeelden uit de commercialwereld. (Let op, ik krijg geen geld van getoonde bedrijven en ben ook niet verantwoordelijk voor de boodschap van deze bedrijven.)

Kleur als sfeerelement
Kleur als sfeerelement en om de aandacht te leiden

Als dit alles voor u nog onbekend was, dan zult u vanaf nu anders kijken naar films, reclame en foto’s.

Meer weten? Vul het formulier in en ik neem contact met u op. Wilt u direct contact: dan even bellen.

O ja, denk aan copyright.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *