Ik wil van mijn twintig personeelsleden een goede foto voor op de site. Wat is de procedure?
Stap 1: voorspel
U heeft wensen, die wil ik weten. Die kunnen gaan over aantallen, data, huisstijl, kleuren en dergelijke en vooral: wat wilt u communiceren met de foto. Ik heb ideeën hierover en help u graag.
Ik stuur een offerte waarin ik ook deze wensen vastleg. U bent blij verrast en gaat akkoord.
We komen een datum overeen en we hebben het over de locatie en minimale eisen voor de ruimte waarin gefotografeerd gaat worden.
Stap 2: aankomst en opbouw
Ik kom, meestal ruim voor het afgesproken tijdstip en in de aangewezen ruimte bouw ik mijn portable studio op. Dat neemt ongeveer een uur in beslag. Dan geef ik het sein dat we kunnen beginnen.
Stap 3: fotograferen
Meestal gebruik de eerste werknemer om nog even het licht en afstelling te finetunen. Ik maak ook een extra foto voor mijn colormanagement en witbalans. De eerste werknemer is dus iets langer in mijn studio dan de werknemers die daarna komen. De eerste ‘klant’ is zelden de directeur.
Na de eerste komt de tweede enzovoort. Per persoon heb ik ongeveer een kwartier nodig voor een goede foto.
Stap 3: procedure fotograferen
Uiteraard heet ik de persoon welkom, probeer het wat luchtig te maken met wat uitleg en veel te flauwe grappen. Dan maak ik drie foto’s die er nog niet echt toe doen. Één van voren en van beide zijkanten van het gelaat.
Dan gaan we gezamenlijk bekijken wat de meest fotogenieke kant is. Met die kant gaan we aan de slag. Ik geef aan hoe u moet staan, stel bij, geef nog wat aan en stel nog wat bij. U krijgt het gevoel dat u in de meest onnatuurlijke houding komt te staan, maar ik stel u gerust. U kunt de foto van uw voorganger zien en ook dat stelt u gerust. ‘Hij zal wel weten wat hij doet.’
Nadat ik een aantal foto’s heb gemaakt gaan we kijken welke de uitverkoren foto gaat worden. De rest delete ik. Soms, zien we dat dé foto nog net niet is gemaakt, maar aan de hand van de gemaakte foto’s zien we wat er nog mist. We maken nog wat foto’s en de procedure herhaalt zich. De meeste mensen zijn zeer verheugd met het resultaat.
Stap 4: nabewerking
Een beetje raar misschien. Alles wordt van te voren uitbelicht en dan toch nog nabewerking. Yep, een deel is colormanagement en witbalans (gelooft u me maar gewoon), daarnaast ga ik vanuit een uitgebalanceerd startpunt de foto globaal verfraaien. Elke foto op dezelfde wijze. Ze worden immers naast elkaar gepresenteerd; er moet een eenheid zijn in kleur en vorm.
Afhankelijk van de wensen ga ik lokaal nabewerken. Tanden witter maken, iris iets uitlichten, iets verscherpen, iets anders vervagen, pukkeltjes wegwerken, kleurverschillen in de huid neutraliseren, noem maar op. Voor het hele pakket kan dit gauw oplopen tot een uur per foto. Niet iedereen zit daar op te wachten en het hoeft niet (volledig) in het wensenlijstje opgenomen te worden.
Stap 5: leveren
Uiteraard, er wordt ook geleverd. Dat is niet de laatste actie. Na levering kan blijken dat ik de wensen toch iets ander heb geïnterpreteerd of dat men, nu de foto’s daar liggen, men toch iets anders tegen de eigen wensen aankijkt. Kortom, er kunnen nog vragen, opmerkingen en verzoeken tot aanpassingen gedaan worden. Uiteindelijk moet de ontvanger tevreden zijn.
Pas als die laatste stap gezet is, stuur ik de factuur. Ja, ook dat hoort erbij.
Voor voorbeelden, klik hier
Ja, dat wil ik ook
Vergeet copyright niet. Dat geldt voor foto’s en tekst.