Wat je zo snel vergeet te zeggen

Het maken van foto is het maken van keuzes; veel keuzes. Veel keuzes zijn op den duur geen keuzes, maar vanzelfsprekendheden. Over vanzelfsprekendheden praat je niet, maar zou je wel moeten doen.

Drie soorten keuzes

Drie soorten keuzes worden er gemaakt.
Keuze 1: de keuzes die al gemaakt zijn in de geschiedenis van de fotografie. Dat zijn de dingetjes die je hebt geleerd en niet zelf hebt ontdekt, hebt uitgewerkt.

Keuze 2: de keuze die jij, de fotograaf, maakt. Hier komt jouw persoonlijke voorkeur naar boven.

Keuze 3: de keus die je in overleg met je opdrachtgever maakt.

Wat zijn nu van die keuzes die normaliter in categorie één of twee valt en die het waard zijn, op het derde niveau, met je klant te overleggen.

Lensvertekening

Elke foto is een vertekende weergave van ‘iets’. (Eigenlijk is elke waarneming een vertekende weergave van iets.) Elke lens vertekend op zijn eigen wijze. Voor jou is een lenskeuze logisch. Je wilt immers de vertekening jouw kant op sturen. Voor je klant is dat misschien minder logisch en, zonder dat je je een uitgebreid college geeft over lenzen, kun je wel overleg hebben over effecten. De klant weet misschien het effect, jij kiest de lens die daarbij hoort.

Kleurcorrectie

Kleur en witbalans. Elke fotograaf weet dat elke kleur verschillende verschijningsvormen kent afhankelijk van het licht. We corrigeren dat. We zeggen dat we met een grijskaart en/of collorchecker de juiste kleuren willen weergeven. De juiste kleuren? We maken daarin ook keuzes. Vanzelfsprekende keuzes passend bij het effect dat we willen creëren. Ook hier geldt: wees je bewust dat dat gespeel met kleur een tweede natuur wordt en dat niet is voor je opdrachtgever.
De klant weet het effect dat hij beoogt, jij kiest de colorgrading die daarbij hoort. Overleg is het sleutelwoord.

Crop

Zo’n vanzelfsprekendheid. Als fotograaf maak je je crop. (Mijn crop bij portretten is nog niet zo vanzelfsprekend bij de opdrachtgevers.) Toch, overleg of uitleg kan het verschil maken tussen tevreden en ontevreden klant.

En veel meer

Bovenstaande zijn drie voorbeelden die ikzelf wel eens vergeet of vergeten ben te bespreken met de opdrachtgever. Er zijn natuurlijk veel meer zaken te bedenken. Wees je bewust van jouw, misschien niet altijd vanzelfsprekende, vanzelfsprekendheden. Bespreek ze.

Tot slot

Jij kiest, als fotograaf, wat je in overleg doet en wat je zelf bepaalt. Klant is koning, maar je hebt tegelijkertijd je eigen visie, missie, stijl en grenzen.
Ik raad wel aan om uitleg te geven over die aspecten die je in je eigen portefeuille houdt. Voorkom verrassingen achteraf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *